◎建築写真/ Photo

FH Represent 1/Giuseppe Terragni
FH Represent 2/Johannes Duiker
FH represent 3/Brinkman & Van der Vlugt
FH represent 4/Hans Scharoun
カレンダー/Figurative Horizon
FHコレクション/アルヴァロ・シザ
BF/テラス・トリコロール
BF/テラス・セットカレ
BF/堀内の家
BF/市川の家
コンカード横浜 リーフレット
豊田市美術館 リーフレット
Fumihiko Maki/カタログ写真
ル・コルビュジエ展 カタログ写真
建築文化 アルヴァロ・シザ特集 全写真撮影
建築文化/ダッチ・モダニズム特集 全写真撮影
東京国際フォーラム リーフレット表紙写真
表紙写真/建築東京

FH Represent 1/Giuseppe Terragni


  1998
AdeS Publishing

FH Represent 2/Johannes Duiker


  1999
AdeS Publishing

FH represent 3/Brinkman & Van der Vlugt


  2000
AdeS Publishing

FH represent 4/Hans Scharoun


  2004
AdeS Publishing

カレンダー/Figurative Horizon


  1993-1998
AdeS Publishing

FHコレクション/アルヴァロ・シザ


  1998
AdeS Publishing

BF/テラス・トリコロール


  1995
AdeS Publishing

BF/テラス・セットカレ


  1998
AdeS Publishing

BF/堀内の家


  2000
AdeS Publishing

BF/市川の家


  2003
AdeS Publishing

コンカード横浜


  1998
リーフレット

豊田市美術館


  1995
ポスター

豊田市美術館


  1995
リーフレット

Fumihiko Maki/カタログ写真


  1997
Princeton Architectural Press

ル・コルビュジエ展 カタログ写真


  1996
毎日新聞社

建築文化 アルヴァロ・シザ特集 全写真撮影


  1997
彰国社

建築文化/ダッチ・モダニズム特集 全写真撮影


  2001
彰国社

東京国際フォーラム リーフレット表紙写真


  2007

表紙写真/建築東京


  2008
東京都建築士会





建築に向き合う
わたしが世界を回って、歴史的に著名な建築、あるいは現代の建築を見て回り、大型カメラ(4×5 inch)で撮影も同時に行いたいと思った。大型カメラを肩に背負い、飛び歩いていると帰国時には決まって、肩に痣ができていたのが常だった。関心を持てた建築家が出てくると、わたしが心掛けたのは、既に亡くなっている建築家であれば可能な限り、建築家が生涯で設計したものを見ること。関心を持てた現役の建築家もその考えに準じた。その試みは8〜9割ぐらいになったこともあれば、残念ながらそうならなかったこともある。
大型カメラで撮影することは、物理的に時間が掛かる写真撮影となることが必至。アルヴァロ・シザ(1933-)の撮影では、目的地のサンチャゴ・デ・コンポステラに行くと雨模様で、それが一週間近く続くとわかり、空港にレンタカーを止めてバルセロナ空港へと飛び、一週間後に戻って撮影したこともある。また、豊田市美術館の開館告知ポスター(1995)や広報用のカタログ制作の為に、一週間程滞在して撮影している。

Facing Architecture
The thing I wanted to do was visit many countries in the world, see historically famous and contemporary architecture and photograph it with a large camera (4×5 inches) while doing so. I always used to return home with bruises on my shoulders due to carrying such a large camera when walking. Whenever I found an architect I was interested in, if he or she had already passed away, I tried to look at what the architect had designed within their lifetime. I tried to apply this to currently active architects as well. Sometimes that attempt turned out to be about 80-90% of the time, and sometimes, unfortunately, it did not.
Photo shoots with a large camera will physically be more time-consuming. In the case of Alvaro Siza (1933-), it was raining when I went to the destination, Santiago de Compostela, and when I found out that it would rain continually for almost a week, I parked my rented car at the airport and flew to Barcelona airport instead, only returning to shoot a week later. I also spent about one week taking photographs for the poster announcing the opening of the Toyota Municipal Museum of Art (1995) and for the production of a publicity catalogue.