Contaxカレンダーの為に撮影された写真/ For Contax Calender

  2002

35mmのコンタックスカメラが発売される前にカメラを渡され、そのカメラで日本の自然を撮影する仕事を依頼(アートディレクターの上條喬久氏から)され、撮影されたものをもとにカレンダーとし、また銀座の京セラ・コンタックスサロンで、展覧会が行われる予定であることも聞かされた。
初めに35mmの一眼レフのカメラで撮影していたことから、ジナー(Sinar)やリンホフ(Linhof)等の大型カメラ(4×5inch)、あるいは中型のハッセルブラッド(Hasselblad/6×6cm)で撮影することが多くなっていたが、久しぶりに35mmのカメラで撮影することになって、余りに軽いことが影響したのだろう。35mmのカメラそのものの存在感を感じられずに、カメラ自体がわたしの身体の一部になっていると思えたのである。この感覚が支配していたからこそ、日本の情景に構える必要がなく対象に入り込めたのではなかったか。

I was handed a 35mm CONTAX camera before it was released, and I was requested (by Art Director Takahisa Kamijo) to use this camera to photograph nature in Japan. A calendar was produced based on the photographs I took, and I was told that they planned to hold an exhibition in the Kyocera Contax Salon in Ginza.
Initially, I had used a 35 mm single lens reflex camera, but then I shot with a large camera (4 x 5 inches), such as a Sinar or Linhof etc., or medium-sized Hasselblad (6x6 cm), so when I photographed using a 35 mm camera again, the fact that it was light must have had an effect. It felt as if the 35 mm camera itself had become a part of my body, even though I was not conscious of the presence of the camera itself. It was because this feeling was so dominant that I was able to absorb myself in the subject even without feeling the need to compose myself for the Japanese scene.