Hidden Accumulated Vision

  1998


人間の視点は、不規則に積み重なって、それぞれの記憶をインテグレート(統合)して、事物、対象を見ている。
〈Shot by a Sight〉 の作品一枚が、一単位、つまり一部分だとすれば、
〈Hidden Accumulated Vision〉は、多くの部分から成り立っている全体像を示す為に、
視点が累積した事実を具体化しようとした作品である。
全体は目が眩むぐらい多くの部分から成り立っていて、「視点のブレ」、「多視点」を
インビジブルなものからビジブルなものへと変換した視点が累積した事実を具体化しようとした作品とも言える。
けれども、制作していた時点では頭の片隅にもなかったのだが、
〈Hidden Accumulated Vision〉のシリーズが完成したものを見ると、インテグレートして全体の姿を見せるだけでなく、
物体が全体の姿を成立させている構造が解かれ、崩れ落ちるまさしくその瞬間を示しているとさえ感じるようになる。
つまり、創造と破壊の両義性を含んだ作品だと言うように……。

Human viewpoints are irregularly stacked, and integrate each memory in seeing things and objects.
If each piece of work in Shot by a Sight is a unit, or a part,
then Hidden Accumulated Vision is a work that attempts to give a concrete form to the fact that
the points of view are accumulated in order to show the whole image that is made up of many parts.
The whole is made up of so many parts that it is dizzying,
and it can be said that the work attempts to give a concrete form to the fact that “blurring of viewpoints” and
“multiple viewpoints” are cumulative, transforming the viewpoints from invisible to visible.
However, when I look at the completed Hidden Accumulated Vision series,
which was not even at the back of my mind when I was working on it,
I feel that it not only integrates and shows the whole figure,  ut also shows the very moment
when the structure of the object that makes up the whole figure is unraveled and collapses.
In other words, it is a work that comprises he ambivalence of creation and destruction, as they say...