Existence Appearance through Insight

  2000


ヴェネツィア、サン・マルコ広場から海を右手に見ながら左に進むと、石橋がある。その手摺に、ある間隔を開けて石の装飾があるが、いつもなら人で混み合っているこの通りに誰も居ない写真を撮影しようと夜明け前からカメラを準備していると、ふと目に入ったのがこの石の装飾だった。見ていないで、早く撮影の準備をしなければと思ってカメラに視線を移すと、また気になって石の装飾に目が向いている。このことを何回か繰り返しただけでなく、しまいには美術品をさわるように両手で撫で回していた。その経緯を通して、わたしは、対象を“穴が開くぐらい”見ていたことになる。“穴が開くぐらい”と表現したことは、視線を注いだ度合い。わたしは対象を“穴が開くぐらい”愛でたと言えるのだろう。その状況の視覚化を試みたのがこの作品群である。

If one walks from St. Mark’s Square in Venice toward the left, with the sea on the right, there is a stone bridge. At intervals along the bridge’s handrail, there are stone ornaments. Normally, the bridge is so crowded with people that it’s impossible to take a picture with no one in it, so I went there before dawn and started to prepare my camera. As I was doing so, the stone ornaments caught my eye. Don’t get distracted. Hurry and prepare the camera, I thought to myself, as I returned my gaze to the equipment, but my eyes kept wandering back to the stone ornaments. Not only did this repeat several times, but I even began to stroke the ornaments as though they were works of art. By the end of this process, I had looked at the objects “enough to bore a hole” in them. “Enough to bore a hole” expresses the degree to which I focused my vision. One might say I cherished the objects “enough to bore a hole.” This series of works is the result of my efforts to visualize that situation.