Events Presented Themselves to Me in Their Logical Sequence

    1989


何回となく加筆し、それでも未完のまま終わってしまった書き手、あるいは同じ様に挑戦しても途中で断念してしまう創作者もいるのではないだろうか。
とは言え、わたしは、その様な行為が無駄ではないと思う。すぐに頭に浮かぶ言葉が宇宙。宇宙と言ってしまうと壮大過ぎて、あまりに荒唐無稽に感じられる発言と捉えられるかも知れない。未知の世界と見做され、他者にその取り組みが独りよがりに感じられたとしても、ポール・ゴーギャン(1848-1903)が、《我々はどこから来たのか 我々は何者か 我々はどこへ行くのか》(1897-98)を描かざるを得なかったのは、タヒチの夜空を見て宇宙との感応を感じたからではなかったか。
創造することとは、捕らえ得ないものと思っていたことを呈示する冒険に果敢に挑戦することに依って、初めて成し得ること。言葉でならこの様に言えるとしても、いつも裏切られることが常だから、現実は厳しいと言わねばならないのだろう。

There are painters who have added many improvements to a work yet it remains unfinished, or writers who have tackled a project yet given up partway through.
Nevertheless, I don’t think such efforts are wasted. A word that immediately springs to mind is “space.” When I say “space,” it may be taken as a word that is too expansive, too absurd. Although it may be seen as an unknown world, an effort that is viewed as self-important by others, was it not Paul Gauguin (1848-1903) who was compelled to paint Where Do We Come From? What Are We? Where Are We Going? (1897-98) as he looked up into a Tahitian night sky and felt connected to space?
Creating can only be achieved by boldly embarking on the adventure of exhibiting that which we thought uncapturable. Even as we think ourselves able to express something in words, we are always betrayed by them, showing how harsh reality truly is.